Buďte kapitánem svých emocí – navigujte je správným směrem

Zvládáte své emoce? | Apas.cz

Představte si, jak ráno cestou do práce nestíháte, všude panuje nervozita a hlavně dopravní zácpa. A vy trčíte v ní (a ve svém autě). Vaše frustrace by se dala krájet. Najednou se někdo pokouší vmezeřit do vašeho pruhu. Přistihnete se, jak na jeho adresu cedíte skrz zuby něco dost nehezkého! A pak se zastavíte a řeknete si, šmarja, není to jeho chyba. Cítím frustraci, protože mám zpoždění a trčím beznadějně v zácpě.

A najednou… to obyčejné přiznání způsobí, že se cítíte mnohem lépe! Říct sám sobě, co cítím, oslabí tu divokou emoci a přinese emocionální a kognitivní spojení. Místo abyste se cítili frustrovaní, jednoduše potvrdíte emoci, můžete s ní pracovat a stane se tak vaším spojencem.  

Emoční inteligence jako strategická výhoda

Co je totiž emoční inteligence? Vlastně je to hodnocení, využívání a transformace emocí jako strategického zdroje.

Když se naučíme transformovat své emoce jako strategický zdroj, můžeme být více sebe-vědomí (sebeuvědomělí), vyrovnaní a účelní. Namísto myšlení na emoce jako na něco špatného, ​​co nás učili potlačovat, můžeme začít chápat a využívat všechny své emoce. I ty náročné jako hněv, o kterých nám v dětství říkali, že se nesluší a dobře vychovaný člověk je nepředvádí. Na veškeré emoce (tedy i hněv) lze ale nahlížet coby neocenitelné informace, které nám pomáhají být tím nejlepším člověkem. Můžeme z tohoto protivníka udělat svého spojence.

Sebeuvědomění, schopnost uvědomovat si vlastní pocity, je základním kamenem porozumění sobě, a následně i svému okolí.

„Když se na někoho hodně zlobíte, pak je to úplně stejné, jako kdybyste drželi hořící uhlík a chtěli ho po někom hodit.
Nakonec to budete vy, kdo se nejvíc spálí.“
Buddha

Navigace emocí vám pomůže převzít vlastnictví nad svým životem. Tím, že zapojíte své myšlení a pocity, můžete udělat optimální rozhodnutí – což je klíčem k úspěšnému vztahu se sebou i ostatními.

Vybavení pro navigaci na poli emoční inteligence

Posouzení:  Prvním krokem v navigaci emocí je posoudit, co cítíte. Identifikace nebo pojmenování emocí (pro sebe nebo nahlas) může v tomto kroku přidat potřebnou jasnost.

Uvědomění: Uvědomte si, že nejsou dobré nebo špatné emoce. Emoce jsou data. Tečka. Dostat se od „jsem frustrovaný“ na „cítím se frustrovaný“ pomáhá poskytnout prostor a snížit sílu emocí. Uvědomte si, že emoce jsou dočasné a poskytují vám cenné informace o vás a světě.

Transformace: Emoce, jakkoli náročná, je nyní vaším spojencem. Poslala vám údaje o světě. Vy jste údaje přijali a nyní ji můžete využít, abyste byli více sebevědomý i cílevědomý.

Udělat si kapitánský kurz pro sebevědomou navigaci svých emocí možná nezvládnete hned. Ale cvičení dělá mistra. Účinné nástroje pro zvládání a ovládání svých emocí si můžete osvojit na vhodném kurzu emoční inteligence.

  • Přihlásit se k odběru novinek
    Vaše osobní údaje budeme (APAS akademie osobního rozvoje) zpracovávat pouze za účelem zasílání emailových newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti osobního rozvoje a růstu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.
  • Rubriky