“Příště to udělám jinak” nefunguje. Proč?

Předsevzetí jako nenechám se už vytočit, víckrát se neurazím, příště to udělám jinak nezabírají. Emoce a jejich zvládání nejsou nic neměnného, změna ve vnímání ale vyžaduje odhodlání a vůli. Maraton také neuběhnete v den, kdy si koupíte první tretry. 

Změny v chování neučiníte mávnutím proutku 

“Víckrát se takhle vytočit nenechám.” Člověk se sklony k impulzivnímu jednání si sliboval, že si v příští kritické situaci dopřeje pět hlubokých nádechů předtím, než udělá něco, co jej bude dlouhodobě mrzet. 

“Příště řeknu ne, obhájím se, obhájím si to, co chci.” Žena, která se často v rozepřích nechávala zatlačit do kouta, si nakazovala stát si za svými zájmy. 

Víckrát už se k ní takhle nebudu chovat.” Vysoce postavený šéf velké firmy věděl, že se po náročných jednáních snadno nezaslouženě utrhuje na manželku. 

Všichni si byli vědomi mezer ve zvládání svých emocí, všichni si opakovaně slibovali, že příště už to bude jiné. Nebylo. Za svůj život jsem takových předsevzetí zažil, viděl a vnímal nesčetné množství. Zvládání emocí, asertivita, psychohygiena a kompenzace stresových situací – nedílné součásti emoční inteligence – jsou na tom stejně jako třeba svaly. Když je netrénujete, atrofují. Zásadní změny chování se nikde nevezmou “jen tak”, jen proto, že jste si řekli, že se stanou. 

Kontrola pramení v “je mi fajn” 

Pokud jste v životě nedrželi v ruce štětec, sotva na první dobrou budete vědět, jak míchat odstíny, jak nanášet barvu, jak vytvářet perspektivu. V den, kdy si koupíte nejlepší možnou běžeckou obuv (aby vás něco přimělo pravidelně se hýbat), neuběhnete dlouhou trať. 

Ze dne na den se z Vás nestane ani Claude Monet, ani Emil Zátopek. Frustraci začátečníka se vyhnete, když se nejprve ukotvíte v činnostech, které už poměrně zvládáte. Na jednoduchých bezúčelových tazích štětcem si vycvičíte ruku, běžecké boty prošlápnete při procházkách po místech, kde jednou uběhnete své první kilometry. 

Podobně je to s emocemi a se situacemi, kdy emoce nezvládáte anebo se chováte jinak, než byste se chovat chtěli. Základy kontrole svých emocí položte tehdy, kdy jste naprosto v pohodě a nic vám nechybí. Všímavost vůči sobě samým – to, jak se cítíte právě teď, co je kolem vás, jaké podněty vnímáte – jsou nezbytnou součástí toho, abyste sami sebe měli pod palcem. Když si zvyknete uvědomovat si své pocity v klidu, naučíte se postupně uvědomovat sami sebe i v situacích, kdy “o něco jde”. 

Týkají se vás témata článku? Chcete se na některé podívat zevrubněji? Rádi vám s tím pomůžeme. Náš kurz resilience je pro vás možná ta správná volba. 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Přihlásit se k odběru novinek
    Vaše osobní údaje budeme (APAS akademie osobního rozvoje) zpracovávat pouze za účelem zasílání emailových newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti osobního rozvoje a růstu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.
  • Rubriky