Emoční učení (EQ, Emoční inteligence) je v současnosti mnohem důležitější a více žádaná dovednost, než ty ostatní. A to ze třech hlavních důvodů.

Jen v roce 2020 se EQ dostalo do top 10 pracovních dovedností ve zprávě Světového ekonomického fóra, mezi prvních pět ve zprávě o dovednostech LinkedIn a čtyři nejlepší školicí priority v Udemy’s Workplace Learning Trends.

Krátce připomenu definici emoční inteligence. Je to naše schopnost rozpoznat a porozumět vlastním emocím a emocím ostatních lidí. Naše schopnost používat tyto dovednosti k řízení našeho chování a vztahů.

Jedním z hlavních důvodů, proč EQ si tak rychle získává oblibu je to, že je základním kamenem pro rozvoj celé řady dalších klíčových dovedností, mezi které patří:

 

1. Řízení změn – change management.

Vlivy a následky velkých změn v práci jsou tak extrémní, že je odborníci často srovnávají s pěti fázemi prožívání smutku. Změna je nepříjemná, emocionálně vyčerpávající, stresující a může způsobit syndrom vyhoření. Nejhorší ze všeho je, že změna spouští negativní cyklus, kdy vyčerpání ze změny zvyšuje další odpor lidí vůči změnám. Lidé kvalifikovaní v EQ jsou pak lépe připraveni prolomit tento cyklus a zvládat změny rozpoznáním a pochopením toho, jak je změna emočně a pocitově ovlivňuje, a následně efektivním zvládnutím a zpracováním těchto pocitů a reakcí.

 

2. Zvládání stresu – Stress Management

Dr. Moira Mikolajczak zjistila, že lidé s vysokým EQ mají pozitivnější náladu, prožívají méně úzkosti a pociťují méně starostí v situacích, spojených s napětím a stresem, na rozdíl od lidí,  kteří neumí identifikovat a zvládat své emoce. Je to proto, že lidé s vysokou emoční inteligencí mají výraznou schopnost současně zapojovat své emocionální a racionální myšlení. Když jsou lidé s vysokým EQ konfrontováni se stresem, umí a mohou kontrolovat, co budou dělat dál. Místo prožívání katastrof, viny, sebe-viny nebo obav, jsou schopni pozitivního vyjádření a realistického pohledu na situaci. Jakmile získají kontrolu nad svou emoční reakcí, vymyslí akční plán.

 

3. Efektivní komunikace

Pracovní svět a naše životy jsou tvořeny důležitými, někdy klíčovými rozhovory. V práci dáváme a přijímáme zpětnou vazbu, doručujeme dobré i špatné zprávy, řešíme konflikty a hledáme řešení problému se spolupracovníky … Přestože by se nabízel úhel pohledu, že každá situace vyžaduje jiné komunikační dovednosti, ukazuje se, že všechny klíčové rozhovory mají tři společné prvky:
1. protichůdné názory, 2. silné emoce a 3. tlak.  Protože rozvoj EQ vytváří spojení mezi emocionální a racionální částí mozku, dává lidem v komunikaci dovednost zvládat své emoce pod tlakem a nacházet efektivní reakce v reálném čase.

 

V současné době plné každodenních změn, stresů, tlaků a nutnosti tyto změny komunikovat, pokládám rozvoj emoční inteligence za opravdu klíčový.

 

A jak je to u Vás?

 

Přeji pohodové dny.

Milan Hutta

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů