EQ pro sympatickou komunikaci (nejen) ve firmách

EQ pro lepší komunikaci | Apas.cz

EQ pro lepší komunikaci | Apas.cz

Některé studie emoční inteligence přinesly překvapivou informaci, že v poslední dekádě klesá EQ lidí v západních zemích. Viníky jsou konstantní stres, snížená resilience (odolnost) a zvýšená emoční nestálost. Alarmující zpráva? Ne nezbytně. Můžeme to brát jako důležitou výzvu pro cestu za zlepšením.

Je prostě třeba začít pracovat na zvládání stresu, posílení odolnosti a emoční stálosti. Posílit sebe-vědomí (sebeuvědomění), tedy uvědomovat si, co ze sebe promítáme do okolního prostředí a k ostatním lidem. Protože promítat (i když ne v jednom kuse) negativitu dokáže pěkně otrávit pracovní klima všem kolem.

Příběhy ze života? Tady jsou:

Mistr, říkejme mu Petr: „Já toho dělníka prosím, slušně mu říkám, prosím tě, schovej ten smeták. On mi na to, že ano. A já jdu za půl hodiny a smeták je pořád tam. Já bych ho zabil! A pak přijde šéf a já dostanu kapky.“  (Víte, kde Petr chyboval?)

Mistr Pepa: Šílím, když vidím, že dělník má bundu pověšenou u stroje, a přitom věšák od něj stojí ani ne deset metrů. A už jsem to s ním řešil slušně: „Co jsme si říkali o oblečení? Proč neděláš, co máš? Je tak těžké pro tebe ujít těch 10 metrů?!“ (Víte, kde Pepa dělá chybu?)

Jeden za všechny…
„Pevně věřím, že sebevzdělávání je jediný druh vzdělávání, který existuje.“
Issac Asimov

Chcete-li ku příkladu zvýšit EQ v celé firmě, můžete všechny zaměstnance bez rozdílu pozic, funkcí, pohlaví a věku zastavit a dopřát jim se zamyslet prostřednictvím kurzů emoční inteligence. Ukázat, že jako firma moc dobře víte, že i umění dobře zvládat emoce, cítit se stabilně a sebejistě i umět spolu navzájem mluvit představuje nezbytné know-how pro pracovní výkon v novém tisíciletí (a možná v hrozící vlně ekonomické krize – doufejme, že ne, nebo v její lehký průběh).

… a také všichni za jednoho
Pomozte lidem lépe myslet, neříkejte jim, co mají dělat.
David Rock

Zlepšovat EQ ve firmě nemůže jít jen „zdola“

I manažeři a personalisté dokážou divy. Pomohou pochopit nejen sebe, ale také lidi navzájem. Jak na to?

Seznamte se s lidmi tam, kde aktuálně jsou. Poznejte jejich rozdíly a jedinečné EQ aspekty – na základě rozdílů v generacích, pohlaví, národnosti. A uvidíte, jak jen pochopení těchto rozdílů pomůže pochopit jejich EQ odlišnosti.

Malá ochutnávka odlišností

  • Pohlaví: Celkové EQ je poměrně podobné u žen i mužů. Zato existují velké rozdíly v kompetencích EQ, což naznačuje různé cesty k využití EQ. Například ženy mívají vyšší skóre související se sebevědomím.
  • Generace: Mileniálové například často hledají hluboký význam pro vše, co dělají. Starší generace zase vyznávají dlouhodobé ušlechtilé cíle.
  • Geografie: V českých korporátech pracují v týmech lidé mnoha národností. V EQ různých národů existují velké rozdíly. Poznat tyto rozdíly pomáhá pochopit jeden druhého a pracovat harmonicky v globalizujícím se světě. Například Evropané umějí být hodně vnitřně motivovaní, obyvatelé Latinské Ameriky zase umí šířit obrovskou míru optimismu, lidé z Blízkého východu bývají emočně stabilní.

Porozumění emocionálnímu řízení pomáhá člověku mít lepší interpersonální dovednosti. Pomáhá vytvořit spokojenější pracoviště, kde spolu budou komunikovat produktivnější, efektivnější a zdravější lidé.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů