Když komunikační dovednosti pokulhávají

Nedostatečná komunikace mezi lidmi v práci postupně vytváří dusné ovzduší nedůvěry. A nedostatek důvěry podrývá půdu pro změny i ochotu spolupracovat. Proč se dnes fenoménu důvěry přikládá tak malá váha? Firemní důvěra je nízká, protože lidé spolu dostatečně nespolupracují nebo nekomunikají jeden s druhým. Komunikaci podporující open space nebo kultura otevřených dveří kanceláří? Často jen mýtus. Lidé jsou mnohdy tak zaměstnaní tím, aby nebyli zranitelní nastavenou dusivou pracovní atmosférou, že společně postupně pohřbívají veškerou důvěru. Východisko? Zapracovat na komunikačních dovednostech zaměstnanců i vedoucích.

Důvěra – spolehlivý základ pro zdravou komunikaci

Když pracujete v prostředí, kde cítíte velkou podporu a důvěru ve své schopnosti, děláte práci s vnitřním nadšením. Často pracujete i více, než se od vás požaduje. Abyste ukázali, že si projevenou důvěru zasloužíte. Takto na lidi důvěrou naplněné prostředí působí – plodem je lepší výkon, odvaha zkoušet, učit se nové věci, objevovat. Přesaďte ale takového člověka zvyklého na zdravou pracovní komunikaci na místo, kde sice bude mít stejnou náplň práce, ale panuje tam atmosféra nepřátelství, solitérského “vlastního písečku” a všeobecné nedůvěry. A velmi brzy začne chřadnout a cítit, že ho práce nebaví ani za mák.

Důvěra je totiž emoce. A je reciproční. Pokud ti důvěřuji, je mnohem pravděpodobnější, že budeš důvěřovat i ty mně. A naopak. Je velmi smutné slyšet pak v praxi věty jako “Je sice schopný a má velké zkušenosti… ale nevěřím mu. A nemůžu mu svěřit roli XY, když pro mě není důvěryhodný.

Jak mohou rozproudit komunikaci lídři a kurz komunikačních dovedností

Nachází-li se firma již ve stavu váznoucí interní komunikace, měla by změna přijít shora. Manažery čeká přesvědčit lidi a ujistit je, že dobré změny mohou nastat. Vytvořit spojení mezi lidmi a firmou – a to i přes pravděpodobnou značnou míru odporu. Vybudovat důvěru trvá… Výzkumy ukazují, že kde je málo důvěry mezi lidmi, je i malá šance na změny.

Jak změny rozproudit?

  • péčí o lidi
  • odhodláním
  • konzistencí
  • kompetencí
  • komunikací

Lidé nenásledují někoho, nevěří někomu, když nemají pocit, že se o ně druhá strana opravdu zajímá. Že s nimi komunikuje. Chcete mezi svými lidmi rozproudit komunikaci a zasít semínko důvěry? Poznejte lidi, prostě s nimi mluvte, zapamatujte si jejich jména, ptejte se jich na jejich názor a pohled. Ukažte lidem, že jste konzistentní. A nebojíte se připustit chyby, to je další zásadní věc pro budování důvěry.

Už od školky se často učíme, že bychom nejlépe neměli dělat chyby a když už je uděláme, tak je skrývat… Chyby přitom přinášejí poučení, znalost, posilují nás. A lidem kolem ukazují – ano, je to v pořádku, chyby tu a tam děláme všichni.

Přiznat chybu jako součást budování důvěry? Prohloubení komunikačních dovedností na kurzu? A proč ne. Zvyšování emoční inteligence projasňuje komunikaci i významně zvyšuje výkon každého týmu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů