Manažerské dovednosti pro nastartování komunikace v práci

Správné vedení přináší do pracovního prostředí důvěru a harmonickou komunikaci, kdy se lidé nebojí a neobtěžuje je sdělovat si důležité informace. Bez ohledu na posty. V mnoha společnostech je výkonnost blokována v osobě manažerů – jejich nedostatečnými manažerskými dovednostmi. Nevytvářejí totiž prostředí pro dostatečnou důvěru a hladkou komunikaci. Jak může pomoci emoční inteligence?

Důvěra a důvěryhodnost – alfa a omega manažerských dovedností

Jak tedy může EQ v praxi “vybavit” klíčové vedoucí lidi tak, aby dokázali úspěšně budovat důvěru, podporovat interní komunikaci (a tím ostatně i externí komunikaci směrem k zákazníkům apod.)? Pomůže samozřejmě celá sada manažerských dovedností, neexistuje jeden kouzelný tip nebo trik. Mezi důležité body, které se mohou stát dobrým základem pro plány na zlepšení manažerských a komunikačních dovedností, patří:

  • Manažer by neměl autentické spojení s lidmi nahlížet coby svou “zranitelnost” – naopak jde o způsob jak projevit integritu a sílu. Tato lidská “zranitelnost” je naopak projevem statečnosti a je jí potřeba pro upřímnou, zdravou komunikaci.
  • Je dobré oprostit se od tradice firemní kultury “pokerové tváře”, kde důvěra je zpochybňována, hraje se “hra na vinu” atd. Obvykle to ani není nic velkého – spíš každodenní maličkosti, které rozbíjejí důvěru ve firmě i v jednotlivých týmech. Malé věci, malé zrady… a výsledkem je jedna velká nedůvěra všech vůči všem a všemu.
  • Důvěra v dané organizaci se buduje mnohem rychleji, když manažeři zůstávají zvědaví a kladou “opravdové” otázky.
  • Lidé se o dění ve firmě zajímají mnohem více, pokud se o něj zajímají také manažeři. A pokud se zajímají také o (své) lidi. Stačí tak málo: ukázat zájem lidem každodenní interakcí – výsledek je ohromující.

Nedostatek komunikace z vedoucích míst směrem dolů brání důvěře a také změnám. Neexistence důvěry a váznoucí komunikace či pokulhávající leadership znamená velmi malou ochotu lidí ke změnám. To nastává, když lidé cítí, že jim manažeři nenaslouchají.

Proč manažeři nenaslouchají?

Často proto, že pracují dlouhé a dlouhé hodiny a jsou vyčerpaní. Hrozí jim syndrom vyhoření, jsou jakoby lapeni v nutnosti volby “úkol versus vztahy”.

Je to těžké udržovat s lidmi pozitivní vztahy, když se cítíte přetížen, zahlcen… Ale odsunout na vedlejší kolej lidi a vztahy s nimi nepřinese dobré výsledky… Nikdy není pozdě své manažerské dovednosti podpořit a zapojit více emoční inteligenci třeba prostřednictvím stínování zajímavého kolegy v manažerské roli či díky kurzům manažerských dovedností.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů