Emočně vyhrocené reakce zabolí obě strany

Každý zažil v životě situaci, kdy něco bez rozmyslu prohlásil a pak toho hořce litoval. V situacích, kdy se necháme unést emocemi a prostě “bouchneme”, bývají dopady takových prohlášení výrazně působivější. Bohužel ve špatném smyslu slova. Na pracovišti často páchají nevratné škody. 

Ve válce není vítězů 

Dlouhodobé menší neshody mezi dvěma kolegy jednoho dne propuknou v bitvu. Jeden obviňuje druhého z lenosti, druhý ze sobeckosti, do konfliktu zatahují i záležitosti, které se práce netýkají. 

Už jste to zažili? Byli jste přítomni podobné situaci? Nebo jste v ní dokonce figurovali? 

Typické je dlouhodobé stěžování si na něco nebo na někoho. Jednoho dne, pod tíhou pracovních povinností nebo pod tlakem osobních záležitostí zaměstnanec “vybouchne” a veškerá nahromaděná negativita musí ven. 

Ze slovního konfliktu vychází účastníci rozladění obvykle na zbytek dne, nezřídka na několik dní následujících. V sobě si nesou výčitky z toho, co v emočně vyhrocené situaci svému protějšku řekli nebo křivdu kvůli tomu, co o sobě slyšeli. Nebo obojí. 

Mít konflikt je v pořádku. Vyčistit vzduch drobnou slovní přestřelkou také. Špatně jsou ale veškeré výrazy, slovní formulace, výčitky a obvinění za hranou, která byste v klidném stavu mysli nikdy nevyslovili. Dokonce i v průběhu konfliktu vám připadají absurdní. Jenže emoce jsou emoce a musí ven. A tak se během hádky nehledí napravo nalevo. 

Co z toho vzejde? Nechuť do práce, snížení výkonu a nepříjemná atmosféra na několik týdnů. Předcházet takové situaci přitom lze vcelku snadno. Jak? 

Pravidelně “větrejte” 

Tak jako je potřeba pravidelně větrat, aby byl vzduch ve vašem příbytku dýchatelný, tak je potřeba pravidelně čistit vzduch na pracovišti. Vyhrocený, emočně vypjatý konflikt, při kterém se jedna i druhá strana navzájem pozuráží až do nebes, se nevezme jen tak. Stojí za ním dlouhodobé střádání a popírání negativních emocí na jedné nebo druhé straně. 

Přitom se nabízí velice účinná a jednoduchá prevence. Řešit problém ještě předtím, než se problémem stane. Nabádejte své zaměstnance k tomu, aby pojmenovali a vysvětlili to, co je trápí, co je štve a mluvili o tom se svými kolegy. Vždy je lepší hasit několik menších ohýnků, než krotit jeden velký požár. Už dříve jsme psali o tipech na zvládání emočně náročných situací. Zopakovat si zásady nikdy neuškodí, tak směle do toho. 

EQ pro spokojený život 

Víte, co posune výkon vašeho týmu ještě dál? Co ukotví jeho stabilitu? Co povede vaše zaměstnance ke spokojenosti? Znáte šest pozitivních dopadů emoční inteligence? 

Pojďme některý z nich rozvíjet společně na našich kurzech. 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Přihlásit se k odběru novinek
    Vaše osobní údaje budeme (APAS akademie osobního rozvoje) zpracovávat pouze za účelem zasílání emailových newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti osobního rozvoje a růstu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.
  • Rubriky