Špatné návyky jsou špatný sluha? A proč je nevyměnit za dobré?

Stop špatným návykům

Vybavujete si své pocity před nějakou velkou zkouškou (maturita, státnice, pracovní pohovor, prezentace důležitému klientovi…)? Úplně vás pokaždé v takové situaci ovládne strach, doslova vás opanuje ochromující hrůza… Srdce tluče šíleným tempem, v uších vám hučí, ten hukot ohlušuje vše kolem, potíte se, dělá se vám zle od žaludku. Nechcete zažívat pokaždé taková muka?!

Jste protagonisty těchto “příběhů”, těchto situací, můžete tedy průběh příběhu změnit. Proč celý život utíkat, utíkat sám před sebou. Možná jste se jen dosud nenaučili se svými pocity pracovat a prožíváte je neadekvátně situaci. Vaše tělo i mysl zbytečně trpí.

Špatné návyky lze změnit – i když je to pořádná fuška. Za tu (emoční) práci to ale stojí, stojí za to rozvíjet svou emoční inteligenci.

Procvičování emoční inteligence v cestě za novými návyky

Ke “smazání” nebo přepsání starého návyku i napsání nového nám emoční inteligence dává potřebné nástroje, abychom dokázali rozpoznat ustálené vzorce. A také abychom našli sílu a motivaci je změnit.

Vraťme se k situaci na začátku článku – tedy ta prožívaná hrůza, která se vás zmocní pokaždé, když máte před nějakou důležitou schůzkou, zkouškou. Důležitost dané situace neodmažete, ale můžete své prožívání její důležitosti mírnit.

Místo rychlého tepu, ledového potu a mělkého dýchání, kdy každá buňka v těle cítí strach a bezmoc – můžete svou mysl i tělesné projevy regulovat všímavostí (mindfulness). Sice stále budete cítit jistou nervozitu, ale už bude jen jedním z pocitů, nebude mít nad vámi navrch, stane se nepodstatnou.

Jak rozpoznat špatný návyk?

Jak vůbec takový návyk (navyklý vzorec chování) funguje? Je to taková stále se opakující smyčka. Na začátku navyklý vzorec něco spustí, nějaký podnět. Tato “rozbuška” v našem mozku spustí automatický průběh.

Po odehrání návyku je celý proces završen odměnou. Tahle příjemná část v nás návyk upevňuje, protože mozek si užívá dopamin a říká si: prima, příště zas! Pro úspěšné opuštění nechtěného návyku je klíčové právě uvědomit si, co je pro nás onou odměnou.

Jako příklad z aktuálního života si můžeme vzít “závislost” na chytrých telefonech – spousta lidí automaticky zkontroluje e-maily nebo Facebook pokaždé, jakmile vezmou do ruky svůj mobil. Někdo jim zavolá, oni telefonát vybaví – ale po skončení volání také automaticky zkontrolují e-mailovou schránku. Zkrátka pohled na telefon nebo jeho uchopení do ruky je oním spuštěním nechtěného návyku. Odměnou je pak třeba zjištění “jee, nový vzkaz, nový like na mém posledním příspěvku”.

Nedaří se vám zbavit nějakého nepěkného návyku? Jeďte na dovolenou

Jde o fígl, že na dovolené probíhá vše tak trochu jinak. Vstáváme v jinou dobu, jsme v naprosto jiném prostředí, obklopeni neznámými lidmi, děláme jiné činnosti… Naše prostředí a modely jsou tak najednou hodně odlišné od našeho běžného života.

Jsme tu schopni vystoupit z běžných situací, soustředit se na změny, uvědomovat si návyky a jejich průběh – co je spouštěčem, co je odměnou. Pak je mnohem snazší podpořit zdravé náhradní návyky, naservírovat svému mozku jinou odměnu. Zkusit to na dovolené můžete třeba zrovna s chytrým telefonem…

Chcete podpořit své dobré návyky? Vyrazte s námi na pobytový seminář pro restart mysli i těla. Objevíte návod na použití sebe sama a ještě si užijete nezapomenutelný týden plný sluníčka, moře a relaxace. Vyrazte s námi na Ischii.

  • Přihlásit se k odběru novinek
    Vaše osobní údaje budeme (APAS akademie osobního rozvoje) zpracovávat pouze za účelem zasílání emailových newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti osobního rozvoje a růstu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad.
  • Rubriky