O emocích
V čem se naše projekty liší od ostatních?
Všechny vycházejí z následujícího poznání, na základě desetileté praktické zkušenosti v oblasti vzdělávání rozvoje emocí:
Procházet životem s emocemi dává člověku příležitost prožít jedinečný pocit, jaké to je, být naživu, cítit, milovat a nenávidět, prostě žít. Bez těchto emocí by byl život nudný. Jsou kořením našeho života.
Víme, že celý náš vývoj, růst a poznání je úzce spojeno s emocemi a tyto jsou v našich životech nevyhnutelné. Takže základ rozvoje emočních kompetencí leží v tom, jak je používáme a v co je proměňujeme.
Neučíme emoce potlačit či vytěsnit , ani je přikrýt pláštíkem pozitivního myšlení. Účastnící těchto seminářů se učí emoce cítit, pochopit a proměnit, což jim pomáhá překonat hranice, jichž jsou si vědomi a záměrně pracovat na tom, co je omezuje a tím dosáhnout životní moudrosti v řešení každodenního života (ať již pracovního či osobního).
Emoce, pokud se jimi zabýváme, snažíme se je pochopit a proměnit, přispívají k našemu osobnostnímu růstu, vyspělosti a moudrosti. A to jak emoce libé, šťastné a příjemné, které obvykle člověka nikam moc nepohánějí, tak emoce nelibé bolestné, které nás pohání vpřed, za předpokladu, že se rozhodneme je proměnit v sebepoznání a porozumění životu, namísto toho, abychom je pouze potlačili či protrpěli.
Emoční inteligence, spočívající v pochopení a proměně emocí a rozvoji, růstu osobnosti, ve styku s lidmi neznamená pouze „být milý, hodný, laskavý…“ V jistých momentech se její uplatnění naopak projeví jako schopnost definitivně „nebýt milý“, například jako schopnost bez obalu někomu naservírovat nepříjemnou, ale závažnou skutečnost, kterou si odmítá přiznat.
Rozvoj emočních kompetencí a osobní dynamiky také neznamená bezbřehou upřímnost, detailní svěřování se na potkání, nutkání „vybalit všechno“. Jde spíš o sebemanažering, (řízení sebe sama), o zvládání vlastních pocitů (ne potlačení), které je potřeba vhodně a efektivně usměrnit ve smyslu spolupráce s ostatními členy skupiny k dosažení společného cíle.
Co jsou emoční kompetence?
Emoční kompetence jsou to, co zlepšuje náš osobní, vztahový a pracovní výkon a co nám hlavně pomáhá dosáhnout celkového zvýšení kvality života. Emoční inteligence souvisí s naším potenciálem učit se praktické emoční kompetence, s rozvíjením emoční gramotnosti nezbytné pro kvalitu života, životní spokojenost a celkový pocit štěstí. Praktické emoční dovednosti zahrnují rozvoj následujícího: já/sociální/vztahové sebeuvědomění a já/sociální/vztahové řízení.
Poznání a trénink emočních kompetencí pro vás může mít zvlášť obrovský přínos, pokud na následující otázky odpovíte „ne“, „nevím“, „možná“, „snad“. Pokud Vaše odpovědi u všech otázek představují jednoznačné „ano“, vaše emoční kompetence jsou na špičkové úrovni.
- Jsem si neustále vědom svých emocí a myšlenek a také souvislostí mezi nimi?
- Vyjadřuji přiměřeně své emoce? Jsem reaktivní a impulzivní?
- Jsem si vědom vlivu svých emocí na mne samotného a na ostatní ve svém okolí?
- Jsem vnímavý k potřebám a pocitům ostatních?
- Umím efektivně komunikovat?
- Vnímám a respektuji své vlastní potřeby a chtění, stejně jako vnímám a respektuji potřeby a chtění ostatních?
- Jsem si vědom své osobní motivace a toho, co mne motivuje ve vztazích?
- Znám přesně svoje etické a morální hodnoty, které žiji?
- Uvědomuji si, co je důležité pro mne osobně, ve vztazích a v práci?
- Jsem efektivní v řešení konfliktů?
- Jsou moje vztahy prospívající?
- Cítím se být hodnotný, kompetentní a schopný a zároveň si vědomý svých slabin a omezení?
- Jsem spolehlivý a neustále doprovázen svými hodnotami, vizemi a cíli?
- Jsem plně otevřený k přiznání vlastních chyb a omylů a zároveň poznání svých silných stránek?
- Jsem přístupný a otevřený názorům ostatních, i pokud jde o negativní názory na mne samého?
- Dodržuji své závazky a sliby?
- Jsem odpovědný k sobě samému i k ostatním?
- Přebírám plnou zodpovědnost za svá rozhodování a konání?
- Jsem otevřený změnám a respektuji rozmanitost?
- Umím jednat/pracovat efektivně i pod stresem a adaptovat se přiměřeně na jakékoli změny?
- Jsem plně otevřený novým myšlenkám a názorům, přijímání pomoci a spolupráci s ostatními?
- Usiluji o optimální dosažení cílů?
- Mám vnitřní sebemotivaci?
- Jsem otevřen novému učení, růstu a rozvoji?
- Vnímám smysl svého života?
- Mám pozitivní pohled na sebe, ostatní a život vůbec?
- Mám optimistický pohled?
- Hledám řešení? (Nebo se zaměřuji na hledání viníků, kritiku a prosazování vlastní pravdy?)
- Cítím se spokojeně a šťastně ve svém osobním, rodinném, vztahovém i pracovním životě?
- Miluji svůj život?
Osobní kompetence
Sebeuvědomění
- Emoční sebeuvědomění
- Přesné sebezhodnocení/sebeocenění
- Sebevědomí/sebeúcta
Sebemanažering
- Sebekontrola/řízení
- Důvěryhodnost/spolehlivost
- Odpovědnost/integrita
- Adaptabilita
- Inovace
- Svědomitost
- Vnitřní motivace/iniciativa/záměr
- Orientace na růst a rozvoj
- Pozitivismus/optimismus
Vztahové kompetence
Vztahové uvědomění
- Empatie
- Podpora ostatních
- Postavení
- Vztahy - partnerství
Řízení vztahů
- Pozitivní vliv na ostatní
- Řešení konfliktů/komunikace
- Spolupráce/tým
- Nápomocný v řízení
- Pozitivní změny
- Zaměřenost/úmysl
Osobní kompetence
Sebeuvědomění
- Emoční sebeuvědomění. Lidé, kteří mají toto emoční sebeuvědomění v každém okamžiku svého života, vědí, jakou emoci prožívají. Rozpoznávají souvislosti mezi vlastním myšlením a cítěním a jsou si plně vědomi toho, jaká přesvědčení, hodnoty a cíle je ovlivňují.
- Přesné sebezhodnocení/sebeocenění. Tuto kompetenci mají lidé, kteří přesně vidí sami sebe, jsou si vědomi svých silných stránek a zároveň si uvědomují své slabé stránky a omezení. Jsou otevřeni dalšímu rozvoji a růstu učením se z vlastních chyb a zkušeností, jsou introspektivní a otevření konstruktivnímu feedbacku a novým možnostem.
- Sebevědomí/sebeúcta. Tato kompetence se projevuje u lidí dostatečnou sebejistotou a sebevědomím a tito lidé znají svoji hodnotu. Prezentují sebe a svoje názory autenticky a silně. Jsou schopni dělat zodpovědná rozhodnutí s odpovídající akcí. Jsou otevření a plně respektující k ostatním názorům, dokonce i k těm, které jsou protichůdné k jejich.
Sebemanažering
- Sebekontrola/řízení. Tento typ lidí velmi dobře reguluje a řídí své reakce/impulzivní pocity/úzkostné emoce. Zůstávají klidní, soustředění, účelově zaměření a pozitivní, dokonce i v emočně náročných/vypjatých situacích a pod tlakem.
- Důvěryhodnost/spolehlivost. Lidé s touto kompetencí jsou mravní v pravém významu tohoto slova, připraveni konfrontovat nemravné chování ostatních. Jsou důsledně spolehliví v plnění přijatých závazků, odpovědní ke svým povinnostem a dodržují své sliby. Tito jedinci jsou přímí a autentičtí v komunikaci, umí se poučit z vlastních chyb. Plánují a organizují na základě stanovených cílů.
- Inovativnost a adaptabilita. Tito lidé mají originální nápady a jsou otevřeni novým řešením. Myslí mimo zaběhnuté hranice a jsou v pohodě i v prostředí neznámém a novém. Jsou schopni plnit několik úkolů najednou. Umí se pohybovat v měnících se podmínkách a jsou flexibilní a adaptabilní v řízení změn. Řeší úkoly a myslí „tady a teď“, ale zároveň chápou minulost jako zdroj užitečných informací.
- Motivace/iniciativa/záměr a orientace na růst a rozvoj. Lidé s touto vysoce rozvinutou kompetencí jsou vnitřně motivovaní k růstu a dosahování stanovených cílů, a to bez ohledu na jakékoliv překážky a potíže. Tito lidé se drží svých etických standardů a principů a zaměřují se na hledání nových vědomostí a příležitostí, které budou kompatibilní s jejich vizí a které vylepší jejich celkový výsledek.
- Svědomitost a integrita. Tato kompetence u lidí vede k tomu, že jsou cílevědomí, rozhodní a zaměřeni na dosažení svých osobních standardů chování.
- Zacílenost/iniciativa a pozitivismus. Lidé hledají možnosti jak jít dále, než je očekáváno a požadováno. Motivují a podporují ostatní v dosahování vizí. Jsou motivováni více tím, co je možné, než strachem z omylu. Staví se k překážkám a nezdarům realisticky a pohybují se vpřed od nezdarů k řešení tím, že hledají realistické možnosti raději, než by hledali koho z nezdaru obvinit.
Vztahové kompetence
Vztahové uvědomění
- Empatie. Lidé jsou sensitivní a chápou ostatní. Naslouchají s respektem a efektivně a jsou pozorní k emočním náladám ostatních, k jejich pocitům, potřebám a stanoviskům.
- Podpora ostatních. Tito lidé podporují ostatní k růstu a posunu a pomáhají jim uvědomit si a stavět na jejich silných stránkách a pozitivních aspektech. Oceňují a uznávají u ostatních jejich přínosy. Vnímají rozdílnost jako možnosti k růstu.
- Budování partnerství/vztahy. Tito lidé jsou „spojovatelé“. Jsou přátelští a nesobečtí a podporují spoluprácí a týmovost. Usilují o kultivaci vztahů tak, aby mezi lidmi panovaly harmonické interakce.
Řízení vztahů
- Pozitivní vliv na ostatní. Tito lidé jsou schopni pomáhat ostatním vidět události v širších souvislostech a inspirovat je k hledání pozitivních řešení.
- Řešení konfliktů a komunikace. Lidé s touto kompetencí jsou schopni se efektivně zaměřit na hledání pozitivního řešení a nejsou zacyklení v hledání toho, kdo má pravdu a kdo se mýlí. Jsou otevřeni diskusi a dialogu a jsou autentičtí a efektivní v komunikaci. Jsou empatičtí a umějí přiměřeně řídit své emoce. Jsou otevření pro zpětnou vazbu, naslouchají s respektem a přebírají odpovědnost za hledání optimálního řešení v situaci selhání.
- Spolupráce/tým. Lidé s touto kompetencí se podílejí na tvorbě a rozvoji životních vizí. Jsou ohleduplní a pozorní k potřebám a preferencím ostatních a zároveň pamatují na ocenění vlastních pocitů. Jsou emočně otevření. Hledají optimální řešení a jsou ochotni změnit ta řešení, která nemají pozitivní vliv na ně samotné či na ostatní.
- Nástroj v řízení pozitivních změn. Jsou orientovaní na vyhledávání pozitivních aspektů u lidí či v situacích. Staví na jejich silných stránkách a vyhýbají se obviňování, souzení či kritizování.
Ukázka rozvoje emočních kompetencí v projektu „EMOČNÍ LEADERSHIP“
- 1Týmová identita.Založena na tom, jak silně tým cítí a jak kvalitně demonstruje spolupatřičnost, soudržnost, touhu pracovat společně a smysl pro jasné vymezení rolí. Emoční kompetence: ohleduplnost, nezávislost, interpersonální vztahy.
- 2Motivace.Úroveň energie a odpovědnosti napříč týmem. Silná vůle a vytrvalost. Emoční kompetence: optimizsus, asertivita, sebeaktualizace.
- 3Emoční uvědomění.Jedná se o množství pozornosti, které členové týmu věnují vnímání, chápaní a respektování pocitů ostatních. Emoční kompetence: emoční sebeuvědomění, empatie, asertivita.
- 4Komunikace.Dává zpětnou vazbu, jak dobře členové týmu naslouchají, podporuje součinnost a projednává citlivé záležitosti. Emoční kompetence: empatie, sebeúcta, sebehodnota, sebevědomí.
- 5Stresová odolnost.Jak dobře a kvalitně pracuje tým pod tlakem, který je způsobován zvyšujícími se nároky/cíli při různých omezeních, a jak zvládají členové týmu rovnováhu pracovního a osobního života. Emoční kompetence: stresová odolnost, kontrola impulzivity.
- 6Řešení konfliktů.Jak konstruktivně řeší tým názorovou rozdílnost, nesouhlas. Zdali je tým schopen vyrovnat se s „nepřízní osudu“ a zároveň zlepšit své fungování. Emoční kompetence: empatie, stresová odolnost, kontrola impulzivity, seberealizace.
- 7Pozitivní naladění.Zde hraje roli vysoká schopnost povzbuzení, smysl pro humor a jak moc tým očekává, že bude úspěšný. Podpora týmové pružnosti. Posilování postoje „mohu to udělat.“ Emoční kompetence: optimismus, štěstí.
Analýzou potřeb jednotlivých pozic zaměstnanců, lze stanovit nejdůležitější emoční kompetence pro danou pozici a emoční trénink zaměřit právě na rozvoj těchto kompetencí s cílem zvýšit adaptabilitu a konkurenceschopnost zaměstnanců a zároveň zvýšit efektivnost jejich práce.
Projekty lze na základě analýzy doplnit o další výukové programy. Do projektů jsou vybírány soft skills pokrývající konkrétní potřeby daných společností.
Vliv emoční inteligence na pracovní výkon v měřitelných faktech
Nemáte-li své emoční schopnosti pod kontrolou,
nemáte sebeuvědomění a nejste schopni zvládnout
své stresující emoce, pak nemůžete vyvinout dostatečnou empatii
a nemůžete udržovat funkční vztahy.
Je pak zcela jedno, jak jste chytří.
Nikam to nedotáhnete.
Daniel Goleman
Připraveno pro konsorcium pro výzkum EQ ve firmách (www.eiconsortium.org).
Autor: Ph.D. Cary Chernis, Rutgers University
Následujících 17 případových studii prokazuje jak účinná je EQ v jakékoli pracovní organizaci. Založeno na datech z rozmanitých zdrojů, může být hodnotným nástrojem pro pracovníky HR a manažery, kteří potřebují změny v jejich vlastních organizacích.
- V národní pojišťovací společnosti, pojišťovací poradci, kteří byli slabí v emočních kompetencích, jako je sebevědomí, iniciativa a empatie, dosahovali průměrných ročních obratů 54 000 dolarů. Ti, kteří naopak byli silní alespoň v 5-ti z 8 základních emočních kompetencí, dosahovali ročních obratů 114 000 dolarů. (Hay/McBer Research and Innovation Group, 1997)
- Skupina finančních poradců v American Express, která absolvovala trénink EQ byla srovnávána se skupinou, která tréninkem neprošla. V průběhu roku skupina s tréninkem navýšila svůj výsledek o 18,1 % ve srovnání s druhou, která dosáhla pouze 16,2 % navýšení.
- Optimizmus je další emoční kompetence vedoucí ke zvýšení celkové produktivity. Noví pojišťovací poradci ve společnosti Met Life, kteří v EQ vykazovali vysoké skóre optimizmu, dosáhli v prodeji životního pojištění o 37 % lepších výsledků v prvních dvou letech, než jejich pesimističtí kolegové. (Seligman, 1990).
- Analýza více než 300 vrcholových řídicích pracovníků z 15 globálních společností ukázala, že vysoké skóre v šesti emočních kompetencích významně odlišuje „hvězdy“ od průměru. (Spencer,L.M.,Jr.,1997)
- V pracovních pozicích průměrně náročných (prodavač, technik, mechanik) zaměstnanci dosahující nejvyššího skóre v EQ jsou 12 krát produktivnější než ti na spodní hranici a o 85% produktivnější než zaměstnanci s průměrným skóre. V náročnějších profesích (pojišťovací poradce, management) jedinci s vrcholovým skóre v EQ jsou o 127% produktivnější oproti těm s průměrným skóre. (Hunter, Schmidt a Judiesch, 1990) Kompetenční výzkum ve více než 200 světových organizací prokázal, že 1/3 rozdílu ve výkonnosti je způsobená technickými a soft dovednostmi a 2/3 připadají na EQ. Dokonce u top lídrů jsou až 4/5 úspěchu závislé na EQ. (Goleman,1998)
- Velmi úspěšní vymahači jedné velké vymáhací agentury v průběhu třech měsíců překračovali plánované cíle a dosahovali plnění na 163 %. Tato skupina byla srovnávána se skupinou vymahačů, kteří plnili na 80 % (byly o 20 % pod plánem za stejné období). Nejúspěšnější vymahači signifikantně vysoce skórovali v emočních kompetencích EQ jakými byly především sebeaktualizace, nezávislost a optimizmus. (Bachman et al.,2000)
- Společnost US Air Force používá měření EQ-I při výběru nováčků a zjistila, že vysoce úspěšní nováčci mají signifikantně vysoké skóre v následujících emočních kompetencích: asertivita, empatie, štěstí a emoční sebeuvědomění. Air Force také zjistila, že používáním emoční inteligence k výběru nováčku vzrostla schopnost předpovědět, kdo bude úspěšným rekrutem téměř trojnásobně. Okamžitým užitkem byla úspora 3 miliónů dolarů ročně.
- Zkušení partneři multinárodní konzultační společnosti byli hodnoceni v EQ kompetencích s následujícím výsledkem. Partneři, kteří dosahovali skóre od průměru výše v devíti nebo více kompetencích, přinesli společnosti o 1.2 milionů dolarů vyšší zisk než ostatní. (Boyatzis,1999)
- Ve společnosti L´Oreal byly sledování prodejci, kteří byly vybrání na základě EQ kompetencí ve srovnání s těmi, kteří prošli starým standardním výběrovým řízením ve společnosti. Ve výsledku první skupina statisticky signifikantně dosahovala vyšších prodejních výsledků. V jednoročním srovnání výsledků, prodejci vybrání na základě EQ měli vyšší prodejní zisk o 91 370 dolarů, což přineslo celkový čistý výnos 2 558 360 dolarů. Prodejci vybrání na základě emočních kompetencí také vykazovali o 63% menší fluktuaci po nástupu do společnosti než ti, kteří byli vybráni obvyklým způsobem. (Spencer&Spencer,1993, Spenc er, McClelland&Kelner,1997)
- Velká společnost vyrábějící nápoje používala standardní nástroje pro výběr ředitelů divizí. V průběhu dvou let muselo odejít 50% těchto ředitelů z důvodu nedostatečného výkonu. Když společnost započala vybírat na základě emočních kompetencí, jako iniciativa a osobní zodpovědnost, sebevědomí a leadership, odešlo pouze 6% v průběhu dvou let. Navíc 87% vedoucích pracovníků vybraní na základě EQ, se umístilo v první třetině žebříčku úspěšnosti. (McClelland, 1999)
- Výzkum provedený Centrem pro kreativní leadership potvrdil, že prvotní příčina pracovního „vykolejení“ vedoucích pracovníků spočívá v nedostatečných emočních kompetencích. S nízkou EQ prokazovali slabou schopnost řídit změny, nebyli schopni pracovat efektivně v týmu a vykazovali velmi slabé interpersonální vztahy.
- Ve výrobním závodě po tréninku supervizorů v emočních kompetencích jakými byli zlepšení naslouchání a převzetí zodpovědnosti za samostatné řešení problémů, se snížili prostoje o 50%, formální stížnosti klesly z průměrných 15 ročně na 3 a výrobní závod zvýšil produktivitu o 250 000 dolarů. (Pesuric & Byham, 1966). V jiném výrobním závodě, kde supervizoři obdrželi podobný trénink, vzrostla produktivita o 17 %. Této produktivity nedosáhla kontrolní skupina, kde supervizoři tímto tréninkem neprošli. (Porras & Anderson, 1981).
- Klíčová emoční kompetence: sebe-vnímání a sebe-regulace, statisticky významně korelovala s vysokým výkonem u stovek manažerů z 12 rozdílných organizací. (Boyatzis, 1982)
- Další emoční kompetence: schopnost vyrovnávat se se stresem, korelovala s úspěchem u obchodních manažerů v maloobchodní síti. Nejúspěšnější manažeři byli ti, kteří se uměli nejlépe vyrovnat se stresem. Úspěch byl měřen celkovým profitem a poměrem investice do jednotlivých zaměstnanců a jejich prodejním výsledkem. (Lusch & Serpkeuci, 1990).
- Studie 130 vedoucích pracovníků ukázala, že to, jak dobře lidé umí řídit vlastní emoce, determinuje to, jak ostatní lidé kolem nich jsou ochotni s nimi komunikovat a spolupracovat. (Walter V. Clarke Associates, 1997)
- Výzkum mezi pracovníky pojišťovací společnosti a prodejci IT ukázal, že ti, kteří měli dobré dovednosti v oblasti emoční inteligence, měli o 90 % větší šanci dokončit zaškolení a zdvojnásobit své provize z prodeje. (Hay/McBer Research and Innovation Group, 1997)
- 515 senior vedoucích pracovníků bylo hodnocenou firmou Egon Zehnder International. Ti, kteří vykazovali primárně vysokou EQ byli úspěšnější ve své práci než ti, kteří měli silné jiné relevantní dovednosti a zkušenosti včetně vysokého IQ. Jinými slovy, emoční inteligence je lepším predátorem úspěchu než ostatní relevantní zkušenosti či IQ. Studie zahrnovala vedoucí pracovníky v Latinské Americe, Německu a Japonsku a výsledky byly identické ve všech třech kulturách.
Prameny
- Bachman, J., Stein, S., Campbell, K., & Sitarenios, G. (2000). Emotional intelligence in the collection of debt. International Journal of Selection and Assessment, 8(3), 176-182.
- Boyatzis, R. E. (1999). From a presentation to the Linkage Conference on Emotional Intelligence, Chicago, IL, September 27, 1999.
- Boyatzis, R. (1982). The competent manager: A model for effective performance. New York: John Wiley and Sons.
- Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam.
- Hay/McBer Research and Innovation Group (1997). This research was provided to Daniel Goleman and is reported in his book (Goleman, 1998).
- Hunter, J. E., Schmidt, F. L., & Judiesch, M. K. (1990). Individual Differences in Output Variability as a Function of Job Complexity. Journal of Applied Psychology, 75, 28-42.
- Lusch, R. F., & Serpkeuci, R. (1990). Personal differences, job tension, job outcomes, and store performance: A study of retail managers. Journal of Marketing.
- McClelland, D. C. (1999). Identifying competencies with behavioral-event interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339.
- Pesuric, A., & Byham, W. (1996, July). The new look in behavior modeling. Training and Development, 25-33.
- Porras, J. I., & Anderson, B. (1981). Improving managerial effectiveness through modeling-based training. Organizational Dynamics, 9, 60-77.
- Richman, L. S. (1994, May 16). How to get ahead in America. Fortune, 46-54.
- Seligman, M. E. P. (1990). Learned optimism. New York: Knopf.
- Spencer, L. M., Jr. , & Spencer, S. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York: John Wiley and Sons.
- Spencer, L. M. J., McClelland, D. C., & Kelner, S. (1997). Competency assessment methods: History and state of the art. Boston: Hay/McBer.
- Walter V. Clarke Associates. (1996). Activity vector analysis: Some applications to the concept of emotional intelligence. Pittsburgh, PA: Walter V. Clarke Associates.