Manipulativní techniky v komunikaci

 V komunikaci se lidé často snaží dosáhnout svého, někdy i na hranici či za hranicí etiky. Někdo v komunikaci cíleně využívá manipulativní techniky. Abyste je dokázali odhalit a chránit se před jejich vlivem na sebe, je dobré je alespoň teoreticky znát, vědět, že existují. Pak vás nebude snadné dostat tam, kam potřebuje protistrana. Je jich velmi mnoho, například:

  • Technika asociací - se vyjadřujete záměrně slovy, která vyvolávají určité emoce. (Chce-li manipulátor v komunikaci někoho znervóznět, řekne vám třeba - “Teda, ten úkol, co ti šéf zadal, je nesplnitelný, já bych se na tvém místě zbláznil.”)
  • Technika disonance - vyvolává v druhých nejistotu (až zlost) prostřednictvím jakoby nenápadných šťouravých poznámek. (Jako “Šéf se mě ptal, jestli vždycky chodíš do kanceláře tak pozdě, ale neboj, určitě tím nemyslel nic konkrétního, to jen aby řeč nestála.”)
  • Technika drbů - hodlá-li manipulátor někoho vysloveně poškodit, vymyslí si drb a rozšíří ho přes někoho dalšího, kdo je vyhlášená továrna na drby a ráda si přidává pikantní detaily. (I naprostá lež tak dokáže velmi uškodit - stačí o kolegovi stojícím manipulátorovi v cestě na kariérním žebříku rozhlásit, že kdysi kdesi obtěžoval nezletilou školačku…)