Co je to řešení konfliktů

Konflikt vzniká, pokud dva (nebo více) subjektů trvá na tom, že mají právo na nějaký zdroj, jednání atd. Při konfliktu mají tedy jednající strany jiné, často přímo protichůdné zájmy, názory nebo cíle vůči ostatním. Někdy dokonce může některá ze stran konfliktu přímo či nepřímo porušovat práva někoho dalšího v rámci daného sporu.

V tu chvíli přichází na řadu řešení konfliktů, což je oblast psychologické mediace (zprostředkování). Cílem je daný konflikt vyřešit k co nejvyšší možné spokojenosti všech zúčastněných stran. Emočně inteligentní jedinec je schopen řešit konflikt efektivně a konstruktivně.

Je dobré vnímat také pozitivní funkce konfliktu – je zdrojem změn, zabraňuje stagnaci, stimuluje zájem, podněcuje řešení problémů, ověřuje vztahy, uvolňuje napětí.

 

Při řešení konfliktu je člověk úspěšný, pokud dbá na tyto předpoklady:

  • sebejistota – vyhýbat se vědomě se negativnímu uvažování
  • sociální kompetence – uplatnit sociální dovednosti (efektivní komunikaci, empatii)  
  • spojenec a rádce – při složitějších konfliktech je dobré mít po ruce zdroj jistoty  
  • priority – stanovit si momenty, které jsou pro jedince zásadní

 

Příklad konstruktivního řešení konfliktu:

  • definování problému – sdělte jasně, oč vám jde
  • obhájení stanoviska před druhou stranou
  • změna tématu komunikace (jde-li to)
  • poukázání na společné momenty, zájmy
  • vzbuzení dojmu, že existují alternativy jednání – protivník se zamyslí nad svou pozicí a přehodnotí ji
  • zapojení spojence – upozorněte, že na vaší straně jsou i jiní
  • návrh řešení přijatelného pro všechny

 

Při řešení konfliktu je třeba dávat pozor na:

  • podceňování, znevažování, zlehčování problému
  • neřešení problému v dané chvíli a spoléhání na zahrátí problému do autu (konflikt se vrátí jindy, možná v pozměněné podobě)
  • přehlížení, předstírání neexistence konfliktu
  • vědomá rezignace (ustoupení do pasivní role)

Seminář EMOČNĚ INTELIGENTNÍ KOMUNIKACE

5.9.2024

  • Hlubší sebepoznání a poznání druhých
  • Prohloubení empatie
  • Nižší míra nelibých emocí
  • Posílení emoční inteligence
  • Vyhnutí se situacím, kterých následně litujeme
  • Umět vést i nepříjemnou konverzaci v pozitivním duchu
  • Efektivní zvládání náročných komunikačních situací
  • Posílení spolupráce
  • Navázání vztahu i s nepříjemnými lidmi

Často kladené dotazy.

Pomůže mi emoční inteligence nepotlačovat emoce?

Nepříjemné potlačované emoce se váží k psychickým obsahům, které jsou pro nás natolik zraňující, že je naše vědomí odmítá. Postupem času, se mohou tyto potlačené obsahy projevovat i v jiných situacích, které ale s původním traumatem nesouvisí. To je jeden z důvodů, proč je dobré se svými démony konfrontovat a nenechat je v sobě růst. A v tom vám emoční inteligence může dopomoci.

Proč se mám zabývat emocemi?

Člověk je tvor vynikající svou schopností přizpůsobit se svému prostředí nebo přizpůsobit prostředí sobě. Během života se tvarujeme a učíme se jak fungovat v rodině, ve škole ve společnosti. Vše, co se naučíme, pro nás nemusí být v životě přínosné. To, co fungovalo kdysi, dnes už nemusí a může zůstat rudimentem dětských traumat ve formě nefunkčních vzorců chování a myšlení, falešných přesvědčení a hodnot.

Osobní rozvoj a emoční učení není spíš pro osobní život než pro práci?

Ano, rozvoj emoční inteligence má velmi výrazný vliv na individuální výkon člověka. Zároveň výzkumy posledního desetiletí prokazují, že organizace a společnosti nabízející svým zaměstnancům tento typ učení, fungují ve všech směrech efektivněji.

Proč se mám zabývat emocemi?

Abychom dosáhli našeho plného potenciálu, potřebujeme využívat všechny vnitřní zdroje a být si vědomi svých mantinelů a rezerv. Energie je v psychice vázána na emoce. Je tedy zřejmé, že pokud své emoce potlačujeme, část svého potenciálu potlačujeme s nimi. Když tento potenciál objevíme a využijeme, pomůže nám stát se silnými, nebojácnými, klidnými a laskavými.

Mám zkušenost, že často 14 dní po vzdělávací akci nezbude účastníkům nic. Není to stejné?

Workshop emoční inteligence pomáhá účastníkům poznat, probádat a hlavě si do hloubky uvědomit všech šest základních kompetencí emočního učení. Ve skupině se učí účastníci sami od sebe a od ostatních. Lektoři nabízejí nástroje emočního učení a ukazují, jak je prakticky používat. Výsledná podoba i konkrétní obsah kurzu se přizpůsobuje tématům a potřebám účastníků. Jde o kurz z podstaty sebezkušenostní, protože pokud má být změna v prožívání, myšlení a chování trvalá, musí vycházet z vlastní potřeby a vlastní zkušenosti. Účastníci si prakticky osvojují nové způsoby zvládání prostřednictvím zážitkových metod, s výukovými materiály, psychodiagnostikou, interakcí se skupinou a převáděním témat do konkrétních situací. To vše podporuje a posiluje přenos dovedností do praxe a fixaci v reálném životě.

Lze jednoduše shrnout cíle pro firemní život?

Cílem kurzu je dovést člověka k autentičnosti a souladu v prožívání, myšlení a chování. V pracovním prostředí je emočně zralý člověk výkonný, aktivní, nevytváří konflikty, je empatický k druhým a je soustředění na cíl. Výsledky z realizace tohoto projektu v jiných společnostech prokazují, že klíčový faktor úspěchu, který lidem umožňuje výrazně vybočit z šedého průměru, je právě jejich sebeuvědomění a realistický postoj k sobě a ostatním.

Když přijdu z práce domů a chci 15 minut klidu pro sebe, než se začnu věnovat rodině, jsem sobec?

Buďte v klidu, rozhodně se o sobectví nejedná. Naopak, nutností k dosažení a udržení osobního růstu je uspokojování vlastních potřeb. Lidé často mohou svoje potřeby opomíjet, bagatelizovat či upřednostňovat naplňování potřeb ostatních. Takový způsob zacházení se sebou vede k nespokojenosti a vyhoření.

Nejoblíbenější kurzy:

28. - 29.11.2024

  • Odolnost vůči stresu
  • Vnitřní vyrovnanost
  • Ovládání emocí
  • Sebepřijetí