Co je to emoční inteligence
Pojem emoční inteligence uvedli poprvé v roce 1990 P. Salovey a J. D. Mayer, rozšířil jej Daniel Goleman, který napsal knihy Emoční inteligence a Práce s emoční inteligencí.
Lze ji chápat jako schopnost zvládání svých emocí a umění vcítit se do emocí ostatních jedinců. V této souvislosti mluvíme o emočních kompetencích sebe-regulace a sebe-uvědomění ve vztahu k sobě, o empatii a soucitu ve vztahu k ostatním.
Některé znaky nízké emoční inteligence podle P.Saloveye a. J. D.Mayera.
Lidé s nízkou emoční inteligencí:
- Nepřebírají odpovědnost za vlastní pocity.
- Nejsou schopni vám říct, proč cítí to, co cítí (obzvláště buďte na pozoru u těch, kteří vás označí za příčinu svých emocí).
- Útočí na vás, obviňují vás, nařizují vám, kritizují vás a radí vám.
- Přerušují vás.
- Napomínají vás a dělají vám kázání.
- Soudí vás.
- Snaží se ve vás vyvolat pocity viny.
Naopak lidé s vysokou emoční inteligencí:
- Vyjadřují své emoce jasně a přímo.
- Neobávají se vyjádřit své emoce.
- Nevládnou jim negativní emoce a nejsou plni negativních emocí, jakými jsou: strach, obavy, vina, zahanbení, rozpaky, závislost, zklamání, beznaděj, bezmoc, pocit oběti, sebelítost….
- Dovolí svým pocitům, aby je provázely životem.
- Vyrovnávají pocity (dávají do souvislostí) rozumem, logikou a prožíváním reality.
- Cítí se být pány svého života a přebírají plnou zodpovědnost za své pocity, myšlenky, emoce a činy.
Více v publikacích autorů:
David Goleman: Emoční inteligence a Práce s emoční inteligencí
P. Salovey a J. D. Mayer
Často kladené dotazy.
Pomůže mi emoční inteligence nepotlačovat emoce?
Nepříjemné potlačované emoce se váží k psychickým obsahům, které jsou pro nás natolik zraňující, že je naše vědomí odmítá. Postupem času, se mohou tyto potlačené obsahy projevovat i v jiných situacích, které ale s původním traumatem nesouvisí. To je jeden z důvodů, proč je dobré se svými démony konfrontovat a nenechat je v sobě růst. A v tom vám emoční inteligence může dopomoci.
Proč se mám zabývat emocemi?
Člověk je tvor vynikající svou schopností přizpůsobit se svému prostředí nebo přizpůsobit prostředí sobě. Během života se tvarujeme a učíme se jak fungovat v rodině, ve škole ve společnosti. Vše, co se naučíme, pro nás nemusí být v životě přínosné. To, co fungovalo kdysi, dnes už nemusí a může zůstat rudimentem dětských traumat ve formě nefunkčních vzorců chování a myšlení, falešných přesvědčení a hodnot.
Osobní rozvoj a emoční učení není spíš pro osobní život než pro práci?
Ano, rozvoj emoční inteligence má velmi výrazný vliv na individuální výkon člověka. Zároveň výzkumy posledního desetiletí prokazují, že organizace a společnosti nabízející svým zaměstnancům tento typ učení, fungují ve všech směrech efektivněji.
Proč se mám zabývat emocemi?
Abychom dosáhli našeho plného potenciálu, potřebujeme využívat všechny vnitřní zdroje a být si vědomi svých mantinelů a rezerv. Energie je v psychice vázána na emoce. Je tedy zřejmé, že pokud své emoce potlačujeme, část svého potenciálu potlačujeme s nimi. Když tento potenciál objevíme a využijeme, pomůže nám stát se silnými, nebojácnými, klidnými a laskavými.
Mám zkušenost, že často 14 dní po vzdělávací akci nezbude účastníkům nic. Není to stejné?
Workshop emoční inteligence pomáhá účastníkům poznat, probádat a hlavě si do hloubky uvědomit všech šest základních kompetencí emočního učení. Ve skupině se učí účastníci sami od sebe a od ostatních. Lektoři nabízejí nástroje emočního učení a ukazují, jak je prakticky používat. Výsledná podoba i konkrétní obsah kurzu se přizpůsobuje tématům a potřebám účastníků. Jde o kurz z podstaty sebezkušenostní, protože pokud má být změna v prožívání, myšlení a chování trvalá, musí vycházet z vlastní potřeby a vlastní zkušenosti. Účastníci si prakticky osvojují nové způsoby zvládání prostřednictvím zážitkových metod, s výukovými materiály, psychodiagnostikou, interakcí se skupinou a převáděním témat do konkrétních situací. To vše podporuje a posiluje přenos dovedností do praxe a fixaci v reálném životě.
Lze jednoduše shrnout cíle pro firemní život?
Cílem kurzu je dovést člověka k autentičnosti a souladu v prožívání, myšlení a chování. V pracovním prostředí je emočně zralý člověk výkonný, aktivní, nevytváří konflikty, je empatický k druhým a je soustředění na cíl. Výsledky z realizace tohoto projektu v jiných společnostech prokazují, že klíčový faktor úspěchu, který lidem umožňuje výrazně vybočit z šedého průměru, je právě jejich sebeuvědomění a realistický postoj k sobě a ostatním.
Když přijdu z práce domů a chci 15 minut klidu pro sebe, než se začnu věnovat rodině, jsem sobec?
Buďte v klidu, rozhodně se o sobectví nejedná. Naopak, nutností k dosažení a udržení osobního růstu je uspokojování vlastních potřeb. Lidé často mohou svoje potřeby opomíjet, bagatelizovat či upřednostňovat naplňování potřeb ostatních. Takový způsob zacházení se sebou vede k nespokojenosti a vyhoření.
Nejoblíbenější kurzy:
28. - 29.11.2024
- Odolnost vůči stresu
- Vnitřní vyrovnanost
- Ovládání emocí
- Sebepřijetí