Inteligenční kvocient
Inteligenční kvocient neboli IQ se využívá pro vyčíslení inteligence člověka podle standardizovaných psychologických testů. Pojem IQ byl zaveden v roce 1912 německým psychologem Villiamem Sternem. Inteligenční kvocient se pohybuje na žebříčku od 10 do 210. Průměrná inteligence populace se pohybuje od 90 do 130.
Schopnosti a uplatnitelnost populace dle výše inteligenčního kvocientu:
- IQ nad 140 - Inteligence géniů. Absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání. (0,2 % populace)
- IQ do 140- Výjimečná superiorní inteligence. Mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci. (2,8 % populace)
- IQ do 130 - Vysoce nadprůměrná inteligence. Mohou snadno vystudovat vysokou školu, dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti. (6 % populace)
- IQ do 120 - Nadprůměrná inteligence. Vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo. (12 % populace)
- IQ do 110 - Vysoce průměrná inteligence. Vysokou školu vystuduje jen s potížemi. Důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie. (25 % populace)
- IQ do 100 - Průměrná inteligence. Dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení. (25 % populace)
- IQ do 90 - Slabě podprůměrná inteligence. Dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích. (10 % populace)
- IQ do 80 - Nižší stupeň mentální retardace. S problémy zvládne základní školu, úspěšný v zvláštní škole. (10 % populace)
- IQ do 70 - Lehká mentální retardace. Je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu. (6,8 % populace)
- IQ do 50 - Střední mentální retardace. Nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky. (2 % populace)
- IQ do 20 - Těžká mentální retardace. Nevzdělavatelný a nevychovatelný. (0,2 % populace)
Protože existuje více druhů inteligence, je inteligenční kvocient je jeden ze způsobů, jak měřit a vyčíslit inteligenci člověka. Výše IQ souvisí s úspěšností člověka v běžném životě pouze 20%. Důležitým faktorem úspěchu a osobní spokojenosti je například schopnost komunikace, empatie, sebeúcta a cílevědomost. Tyto pojmy se skrývají pod označení emoční inteligence a její populárnost je zaslouženě na vzestupu.
Často kladené dotazy.
Pomůže mi emoční inteligence nepotlačovat emoce?
Proč se mám zabývat emocemi?
Osobní rozvoj a emoční učení není spíš pro osobní život než pro práci?
Proč se mám zabývat emocemi?
Mám zkušenost, že často 14 dní po vzdělávací akci nezbude účastníkům nic. Není to stejné?
Lze jednoduše shrnout cíle pro firemní život?
Když přijdu z práce domů a chci 15 minut klidu pro sebe, než se začnu věnovat rodině, jsem sobec?
Nejoblíbenější kurzy:
Připravujeme
- Odolnost vůči stresu
- Vnitřní vyrovnanost
- Ovládání emocí
- Sebepřijetí